Banankaka

Har lite mani på bananer när jag jobbar natt, håller mig ganska mätt på dem men nu har jag ju varit hemma en vecka och inga bananer har ätits. Resultat, bruna bananer.
Vad bra det är då att baka av dem. Försökte visserligen mig på bananpannkakor men det gick inte alls. De gick bara sönder.
Här är i alla fall min kaka, lagom till kvällsfikat.
 
 
 
 

Ingredienser

75 gram smör
1/2 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
2 mogna bananer
1 tsk kanel
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en avlång 1 1/2 liter form och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Skala och mosa bananerna. Rör ned bananer och mjölet blandat med  bakpulver, bikarbonat och kanel. Rör snabbt i mjölkblandningen. Häll smeten i formen. Grädda längst ned i ugnen i ca 50-55 minuter.